Productontwikkeling Fellowes
Voor de productontwikkeling gaan we een flinke stap terug in de tijd. Het ontstaan van Fellowes begint allemaal in 1917. De toen 31-jarige Harry Fellowes vestigde Fellowes & Company, Custom Clothes Makers in het centrum van Chicago, Illinois. In 1918 komt Fellowes in contact met meneer Nickel, die archiefdozen maakte. Nickel wordt kort daarna opgeroepen om te dienen in WO I , en verkoopt zijn bedrijf aan Fellowes. Hij geeft het de naam Bankers Box Company. Later keert Nickel terug uit de oorlog en gaat hij het bedrijf in als minderheidsaandeelhouder.
De Liberty Box wordt ontwikkeld. Wanneer Harry Fellowes op vakantie gaat laadt hij zijn auto vol met deze dozen. Onderweg stopt hij, houdt hij een verkooppraatje met de lokale ondernemers en laat een proefexemplaar achter. Later verandert Harry van verkoopstrategie en maakt hij gebruik van kantoorartikelendealers. In de jaren 30 evolueert de Bankers Box Company langzaam van een regionale naar een nationale fabrikant. Tijdens de Grote Depressie in 1932 verlaat Harry’s zoon Folger de universiteit om zijn vader te helpen bij de verkoop van producten. Ook zoon John verlaat in 1938 zijn school, maar beiden moesten later het leger in om te dienen bij WO II. Het is een moeilijke tijd, maar het bedrijf overleeft het en de zoons keren terug. Uiteindelijk nemen zij het bedrijf in 1950 over van hun vader.
De zaken gaan goed. In 1972 breidt Bankers Box Company uit naar het buitenland met een vestiging in het Verenigd Koninkrijk. Er wordt hard gewerkt aan productontwikkeling en in 1982 worden de eerste commerciële papiervernietigers verkocht. Omdat er nu niet alleen archiefdozen meer worden verkocht maar ook papiervernietigers en computeraccessoires wordt de naam van het bedrijf in 1983 gewijzigd naar Fellowes Manufacturing. Ondertussen breiden ze verder uit met locaties in Europa, Azië en Australië. In 1998 wordt het assortiment uitgebreid met een inbind- en lamineer productlijn.
Twee jaar later wordt opnieuw de naam veranderd; Fellowes Inc. Met de tijd worden producten verbeterd. Zo komt er in 2005 een nieuwe papiervernietiger op de markt om veilig te kunnen shredderen. Drie jaar later komt Fellowes met een 100% Jam Proof papiervernietiger die nooit meer vastloopt. In 2013 wordt de AeraMax geïntroduceerd. Dit is een luchtreiniger die de luchtkwaliteit thuis verbetert. Een jaar later komt de AeraMax Pro, speciaal voor kantoor en andere commerciële ruimtes. In 2014 introduceert Fellowes AutoMaxTM Autofeed papiervernietigers. Hier kun je een stapel papier in stoppen waarna je vervolgens gewoon weer verder aan het werk gaat. De papiervernietiger doet de rest. Ze zitten niet stil en in datzelfde jaar komen ze met het liefdadigheidsprogramma Give, waarbij ze investeren in maatschappelijke dienstverlening, wereldhulp en ontwikkeling, opleidingen en kankeronderzoek. Opnieuw wordt de naam in 2015 verandert, nu naar Fellowes Brands. In 2017 wordt het 100-jarig jubileum gevierd.